dilluns, de juny 02, 2008

Uns llibres, que sempre queden bé


Aprofitaré que TV3 ja ha acabat la campanya aquesta de promoció de la lectura que només ha fet durar una setmana (es veu que ja en té prou) per fer un article sobre la lectura. És que això d'escriure sobre llibres queda molt cultural, i de tant en tant al bloc li he de posar alguna coseta d'aquestes de caire més intel·lectual.

Com no vaig poder llegir durant la setmana passada (més que res perquè estava mirant els programes de llibres de TV3) em dedicaré avui a una campanya de la recentment creada ABQEFPUAA (Associació de Blocaires que ens Fem Propaganda els Uns als Altres). De fet, és tan recentment creada que me l'acabo d'inventar ara mateix.

La persona que conec que més sap de llibres (espero que ella digui alguna cosa semblant de mi sobre les matemàtiques) ha creat un bloc molt interessant anomenat Llibres Llegits i per Llegir sota el pseudònim de Kwei-Lan (crec que inspirada en el personatge de la novel·la Viento del Este, Viento del Oeste de Pearl S. Buck). El seu propòsit és el de fer ressenyes de llibres per poder aconsellar al lector (o lectora) que visiti el bloc. El link del bloc el poden trobar a la dreta de la seva pantalla, sota de la imatge de la Seu Vella i després de l'enllaç de l'impresentable Croat Català. El troba? Faci clic a sobre amb el botó dret del ratolí i triï l'opció Abrir en Nueva Ventana, que així no li marxarà el meu bloc de pantalla. És que és molt important que tingui el meu bloc en pantalla, sap?

I ara, per fer una mica de competència li recomanaré uns llibres també. Uns llibres que de ben segur, la companya Kwei-Lan (i mira que em diuen que lo del Babunski és difícil... però això de Kwei-Lan s'ho porta!) no crec que arribi a recomanar mai. Un en anglès, un en castellà i un altre en català (més que res pel tema de les quotes, sinó se m'enfaden els de Ciutadans):

1) Sylvanus P. Thompson, Calculus made easy. St Martins Press, Nova York, 1999.
Aquest llibre escrit per un professor d'enginyeria de Cambridge porta de lema "El que un tonto pot entendre, un altre tonto també". Primer ja és curiós que un paio amb aquest nom pugui ser un senyor enginyer. I segon, gràcies a les explicacions explèndides del càlcul diferencial fetes en aquest llibre vaig deixar de ser tonto (tot i que algú pugui pensar el contrari).

2) William Dunham, Viaje a través de los genios. Pirámide, Madrid, 1993.
Tot i que el lector (o lectora) pugui pensar que és la meva biografia, doncs sento defraudar-lo (o defraudar-la) i li dic que no ho és. Un llibre que recorre les millors demostracions dels genis de les matemàtiques. Indispensable per conéixer Euclides, la nissaga dels Bernoulli, l'impostor de Fermat i el gran matemàtic que fou Leonard Euler. Un reflex del que m'agradaria ser.

3) Joan Vernet i Ramon Parés, La Ciència en la Història dels Països Catalans. IEC, Barcelona, 2006. Un recull històric de la ciència feta a casa nostra ( i ja saben què entenc jo per casa nostra). Que mentres els espanyols es dedicaven a declarar-nos guerres i a no deixar-nos en pau, els catalans féiem la nostra. Tampoc ha canviat tant la cosa amb el temps, no?

6 comentaris:

10r ha dit...

- El bloc que recomanes : Molt bé
- Els llibres que recomanes : Ni per tot l'or del món (bé..... per tot l'or del món potser faria un esforç)
Voldria deixar clar que que el Babunski llegeix aquests llibres no per ser matemàtic, sino per tenir gustos extravagants. La majoria de matemàtics llegim llibres normals.

Babunski ha dit...

Jajjajaajja... mol tbo aquest cometari r10! Ja era que per un cop et fotessis amb mi de bones maneres!

croatcatala ha dit...

Jo seré impresentable (què vols dir, que no em presentaries als teus pares?, però no utilitzo un navegador en castellà. A mi em diu "Obre l'enllaç en una nova pestanya".

Aquests d'ERC que us esteu "socialitzant"... Que me los embaucan!!!

Miki ha dit...

Bo aquest post!

Kwei-lan ha dit...

Aquests llibres tenen molt bona pinta i deuen ser força interessants però em sembla que no estan al meu abast. S'ha de ser el millor matemàtic que conec per llegir i sobretot disfrutar amb llibres com aquests.
Molt bé Babunski...mates i lectura, una combinació perfecta.

Babunski ha dit...

Penso que els "Elements" d'Euclides hauria de ser un llibre de lectura obligatòria al batxillerat.

I Croatcatala... gràcies per recordar-me que m'actualitzi el navegador al català. Tota la resta de Windows ja ho tinc. Per cert, tu li parlaves català al Celestino Corbacho o què?