diumenge, d’octubre 17, 2010

La Llosa d'en Màrius Vargues


Ja us aviso que aquest vol ser un article polèmic. A veure si així augmentem les visites i les opinions i guanyo algun premi CATS, que sóc l'únic bloc de la meua llista que no l'he guanyat!!

No m'ha agradat que donessin el Nobel de literatura a Vargas Llosa. Al títol de l'apunt hi he escrit Màrius Vargues perquè aquest literal senti ràbia cap a mi. El veig com una espécie d'Alberto Ribera però amb seguidors. I no m'ha agradat que li donessin el Nobel per qüestions polítiques.

Segurament molts (i moltes) em diran: no barregis literatura i política. Però un Premi Nobel de Literatura és molt més que simple literatura. El Nobel de Literatura, igualment que la tonteria del Nobel de la Pau són Nobels mediàtics. Són Nobels que obren el TN migdia. En canvi, si el premi Nobel de Física digués que s'hauria de bombardejar, posem per exemple, Luxemburg, no seria ni un breu en un diari... perquè... qui coneix el Nobel de Física?

Per tant, el Vargues i Llosa és algú que fa servir la seua condició d'escriptor per blasmar pocasoltades contra la cultura catalana. És un personatge que en el dia del seu ingrés a la Real Academia de la Lengua Españññññola (la "que limpia, fija y da esplendor") afirma que el catalanisme és pitjor que el terrorisme. El mateix dia del Nobel ja afirmava des de la seua tribuna que "hi ha cultures de primera i cultures de segona". Suposo que ja es deu imaginar quina deu ser la "de primera" i la "de segona". En resum, que de rucades i barbaritats n'ha arribat a dir a punta pala contra la cultura catalana i contra el catalanisme. Fins i tot, al seu país, s'ha oposat a la declaració de cooficialitat del quítxua, la llengua pròpia del Perú i que parla el 40% de la població. Quin gran no-nacionalista!

Des del punt de vista literari només he llegit un llibre seu, i va ser per obligació. A 2n de BUP me van fer llegir "La ciudad y los perros". Potser és el pitjor llibre que he llegit en ma vida. Lent, soporífer, paranoic... però bé, en aquest camp no m'hi posaré. Llàstima de temps perdut en aquest llibre. Hagués après més amb un Mortadelo y Filemón potser.

La setmana passada, un opinador anomenat Antoni Puigvert (crec que mai he estat d'acord en res del que ha dit des de que porta opinant... fa alguna cosa més aquest home?) deia que el Vargues i Llosa havia fet una gran favor al català en publicar un pròleg a la traducció castellana del Tirant lo Blanc. Puigvert no té raó. El fet que a Vargues i Llosa li agradés el Tirant no indica cap simpatia a Catalunya, és una qüestió simplement de gust literari. Podria haver fet un pròleg sobre qualsevol obra de novella finlandesa, eslava o suahili. A més, Vargues i Llosa no ha dubtat mai en afirmar que la Barcelona franquista era molt millor que la de Jordi Pujol. Quina diferència hi ha entre Vargues i Llosa i Jiménez Losantos? Cap. Jo a aquest home no em dóna la gana de fer-li la pilota. Que el bombin!

4 comentaris:

XeXu ha dit...

No em sembla un article polèmic, sinó que diu les coses pel seu nom. Ah, espera, que dir les coses pel seu nom i no ensabonar la gent és polèmic, és cert. Bé, jo no tinc cap respecte per aquest home, ni el conec, ni n'he llegit res, ni sabia res de les seves simpaties cap a la nostra terra. Ara, després de llegir-te, més que indiferència és mania el que em desperta. Per tant, també l'engego com tu. I això dels premis nobel... què vols que et digui, amb algunes excepcions, generalment als que ens agrada llegir, no fem cas del nobel de literatura.

Ei, el nobel de física no vol bombardejar Luxemburg, oi?

Babunski ha dit...

XeXu: Hahahaha! Suposo que Andre Geim i Konstantin Novoselov tenen feines molt més importants que bombardejar Luxemburg! Hahahaha...

Isabel Sala Casteràs ha dit...

Hola, Babunski,
No sabria dir-te,... no he llegit mai a aquest senyor. Sé que és amic d’en Gabriel García Màrquez, del qual vaig intentar llegir un llibre, ja fa molts anys, i no sé quin embolic familiar es va enredar que no vaig poder acabar-lo. Si són tots dos del mateix estil literari no em fa patir gens no haver llegit mai cap llibre seu, i si són certes aquestes afirmacions que fas en el teu post, que no és que ho dubti,... de vegades també em deixo endur per sentiments viscerals ;-) doncs, encara em fa patir menys.
Com que veig que estàs una mica amoïnat amb això dels premis CAT et deixo els links dels dos blocs que estic fent i que, “de moment”, no tenen cap premi, és perquè no et sentis tant sol.
http://isabelsala-apunts.blogspot.com/
http://apuntsdeteatre.blogspot.com/
De Mortadelos si que n’he llegit. M’encanten!!!! A reveure.

Albert B. i R. ha dit...

Més que "el bombin", potser és d'aquells que creu que caldria bombardejar Catalunya cada 50 anys.
Darrerament els Premi Nobel han perdut molta credibilitat entre la gent. S'han convertit en un simple circ mediàtic, com el que van donar a l'Obama.
Per cert, mai he llegit res seu.