dimarts, d’abril 15, 2014

Emma Castelnuovo

Ara mateix quan em poso a escriure aquest article, les tendències de Twitter són #GalaSV5 #FrasesQueGritarFollando #Velvet9 #chicotecubano i #MQBaila12 . Com vostè pot imaginar-se no parlaré de res de tot això, ni de res que s'hi assembli, suposo que ja s'ho deu pensar. A més, per acabar-ho d'arrodonir ara mateix estic escoltant un programa d'esports d'una emissora de ràdio nacional catòlica on entrevisten Hristo Stoichkov.

Bé, ara que ja els he posat en la meua situació mental i psíquica per la qual estic passant aquests minuts em trobo amb la imperiosa necessitat de parlar d'Emma Castelnuovo. Aquesta senyora fanàtica d'Arquimedes i de Galileu que ha mort avui als 100 anys d'edat no ha estat ni notícia de tele-diari i no conto pas que demà surti en cap mitjà informatiu. Però després ens posarem les mans al cap quan surten estadístiques matemàtiques sobre l'informe PISA. Miri sinó com, per exemple, tracta la notícia el diari ARA... com si els hi fos una molèstia...

Emma Castelnuovo ha estat una pedagoga i matemàtica italiana que es llicencià l'any 1936 a la Universitat de Roma especialitzant-se en geometria algebraica. En acabar els seus estudis universitaris, durant els següents anys, treballà com a bibliotecària en l'institut Guido Castelnuovo. Institut que duu el nom d'aquest important geòmetra italià i pare d'Emma. L'any 1938 es presentà a les oposicions per a professora, però no li van donar la plaça per culpa de les lleis racials vigents a Itàlia en aquella època, aquestes lleis feren que a més perdés la seua feina de bibliotecària. Un cop alliberada Roma l'any 1944, va poder obtenir una càtedra en una escola amb alumnes d'entre 11 i 14 anys. Per decisió pròpia sempre ha volgut fer classe a alumnes d'aquesta edat. Aquell any començà a organitzar cicles de conferències sobre l'ensenyament de les matemàtiques i començà a consolidar la seua fama en aquest aspecte.

L'any 1946 escriu l'article "El Mètode Intuïtiu" per a ensenyar geometria en el primer cicle de secundària, les idees que exposava en aquest article són les que van fer que l'any 1949 publiqués el seu primer i més conegut llibre "Geometria Intuïtiva" desenvolupant uns mètodes d'ensenyament que res no tenien a veure amb els temaris ni amb les programacions vigents en aquella època. Uiiiii... els temaris.... aquestes coses intocables.... Segons diu el llibre "L'objectiu principal del curs de geometria intuïtiva és el de suscitar, a través de l'observació de milers de fets de la tècnica, de l'art i de la natura, l'interès de l'alumne per les propietats fonamentals de les figures geomètriques i amb això el gust i l'entusiasme per la investigació." Fer que l'alumne pensi, fer que l'alumne descobreixi... quines coses de dir, no?

L'any 1950 es crea la Comissió Internacional per l'Estudi i la Millora de l'Ensenyament de les Matemàtiques i és nomenada membre de dita comissió. Comissió dins de la qual també es trobaven Piaget o Pere Puig i Adam. Amb el matemàtic català (sí, hi ha hagut matemàtics catalans importants) publicaren "El material para la enseñanza de las matemáticas". El 1963 escriu "Didattica della Matematica", el llibre que definitivament li obre les portes a participar en gairebé tots els congressos internacionals sobre ensenyament de les matemàtiques. Fins als 98 anys, quan va haver de retirar-se a causa de problemes de salut.

Coses interessants que pot llegir:
-Ressenya del llibre "Didáctica de la matemática moderna" a Divulgamat. En aquest llibre exposa la necessitat (que avui encara no entén mooooolta gent) que les matemàtique sno han de ser simple mecanització.
-Ressenya del llibre "Pentole, ombre, formiche, in viaggio con la matematica".
-Homenatge a Emma Castelnuovo per part de la Sociedad Madrileña de Profesores de Matemáticas que duu el seu nom.
-Vídeos d'homenatge.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada