dissabte, de novembre 30, 2024

Kris Kristofferson - Me and Bobby McGee

No ho sembla pel seu cognom, però Kris Kristofferson ha estat un dels grans del country. El cognom acabat en son és deu al fet que els seus avis paterns van emigrar de Suècia cap als EUA, mentre que la família materna tenia arrels holandeses. Durant la seva infantesa va anar canviant sovint de residència per Texas fins arribar a San Mateo, Califòrnia, on va completar els estudis secundaris. Durant el seu pas pel College va destacar com a esportista en futbol americà. Finalment, es va llicenciar en Literatura el 1958 i va obtenir una beca per estudiar a la Universitat d'Oxford, on durant aquesta etapa britànica va començar a compondre les seues primeres cançons amb el pseudònim de Kris Carson i continuant amb la seua faceta esportiva va guanyar premis en boxa. Amb aquest pseudònim va enregistrar un single per a Top Rank Records que va passar absolutament desapercebut. Encabat de graduar-se el 1960 torna als EUA, es casa amb Fran Beer i pressionat pel seu pare, que era militar, s'allista a l'armada americana. on va assolir el rang de capità i va obtenir el títol de pilot d'helicòpters. El van destinar a Alemanya Occidental, on va formar una banda. Li van oferir una plaça de professor de Literatura anglesa a l'Acadèmia Militar dels Estats Units, però Kristofferson la va rebutjar i va decidir dedicar-se a escriure cançons, cosa que va disgustar la seva família. Finalment el 1965 abandona l'exèrcit.

Gràcies a Johnny Cash, Kristofferson es trasllada a Nashville, la terra del country i comença a treballar a Columbia Records on coneix molts contactes. Kristofferson comença a escriure a tort i a dret per a altres autors "Vietnam blues" per a Dave Dudley o "Once more with feeling" per a Jerry Lee Lewis. També enregistra un primer single per Epic Records amb els temes "Golden idol" i "Killing time" sense cap repercussió. 

Vist que els altres artistes se n'anaven sortint amb les seues lletres Kristofferson signa un contracte amb Monument Records i publica els temes en el seu primer disc que seria "Kristofferson" (1970), un gran disc... popularitzat per altres. "Me and Bobby Mc Gee" és una cançó d'amor i amistat que s'encreuen La popularitzaria la seua companya de borratxeres i de rollos ocasionals Janis Joplin dos anys més tard dins del seu disc "Pearl" i posant-la a l'1 de les llistes. El primer número 1 de Kristofferson gràcies a la veu i guitarra de Joplin a títol pòstum mesos després que morís a causa d'una sobredosi d'heroïna. També els Gratefeul Dead en van fer una versió més o menys exitosa. En aquest disc també s'hi inclou "For the good times" que va acabar en veu de Ray Price i encapçalant les llistes country el 1970. I per al seu amic Jonnhy Cash li va deixar preparada la gran "Sunday morning comin' down". El tema "Help me make it through the night" li va valer un Grammy el 1972 a la millor cançó country gràcies a la interpretació de Sammi Smith.

Kristofferson com a cantant no tingué molta popularitat a la ràdio ni en les llistes comercials a excepció d'algun tema com "Why me" del disc "Jesus was a Capricorn" (1972), El tema, mig gospel i mig country arribà al capdamunt de les llistes country. El 2019, en un concert sorpresa el va interpretar al costat del satànic i irreverent Marilyn Manson.

El 1971 inicia la seua carrera com actor al thriller policíac Cisco Pike en el qual també va composar  i interpretar temes per a la banda sonora com "Breakdown (A long way from home)" i a partir d'aquí va combinant la carrera de músic amb la d'actor. El 1973 es casa amb la cantant de country Rita Coolidge i publiquen conjuntament tres discos amb el nom de Kris and Rita com "Full moon" (1973) on s'inclou el single "From the bottle to the bottom" que els donaria el Grammy a la millor interpretació de duet de country. També guanyarien el mateix guardó amb "Lover please" del disc següent "Breakaway" (1974).


Entremig arribaria la peli Pat Garrett and Billy the Kid (1973) al costat de Rita Coolidge i de Bob Dylan. El director Sam Peckinpah el va triar després de veure'l actuar al Troubadour de Los Ángeles. Encabat Martin Scorsese el fitxà per al drama Alice doesn’t live here snymore (1974). Però potser la interpretació més sonada per ell va ser A star is born (1977) amb Barbra Streisand amb una banda sonora amb sis temes interpretats per Kristofferson destacant "Watch closely now". Fa uns anys se va recuperar "Lost inside of you" gràcies a la nova versió de la peli que van fer Lady Gaga i Bradley Cooper. En total va participar en més de 50 pel·lícules, entre elles la desastrosa Heaven's gate (1980) o el western nominat als Oscar Lone Star (1996).

Després de sis anys de matrimoni amb la cantant Rita Coolidge el 1979 es divorcia. La seua figura es veu catapultada per la sèrie Amerika en homenatge als veterans del Vietnam i per els seues aparicions en els festivals americans benèfics per als grangers. Durant els vuitanta se va centrar en la seua carrera cinematogràfica. L'últim gran èxit de Kristofferson va ser el single "The highwayman" (1985), un tema que va arribar a l'1 de les llistes country i enregistrat sota el nom dels Highwaymen, un supergrup country amb Kristofferson, Cash, Willie Nelson i Waylon Jennings i que va durar una dècada i tres discos. Als anys 90 continua la seua carrera com a actor, publica el directe "Broken freedom song" (2003) i després de molts anys sense enregistrar nou material en solitari surt a la venda "This old road" (2006) recuperant el tema "Final attraction" de la pel·lícula Songwriter (1984).

Al següent àlbum "Closer to the bone" (2009) hi trobem un tema dedicat a Johnny Cash "Good morning John" i un altre a Sinead O'Connor "Sister Sinead". La relació amb Sinead va venir després d'aquell concert d'homenatge a Bob Dylan en què la cantant irlandesa es va endur una xiulada del públic per les seues crítiques a la religió cristiana. Kristofferson va sortir a donar-li suport i a partir d'allí van mantenir una relació que els uní, de fet ja va col·laborar en el videoclip de "This is to mother you" (1997) d'O'Connor.  El darrer disc d'estudi fou "Feeling mortal" (2013). 

Kristofferson ha estat un artista multidisciplinar: excel·lent actor, bon cantant, gran compositor i notable guitarrista. Sense grans pretensions ha estat un històric i sempre implicat en actes solidaris i que s'ha mantingut en actiu en directes fins ara actuant a casa nostra al Porta Ferrada i al Jardins de Pedralbes. Kris Kristofferson ha mort als 88 anys a la seua casa de Hawaii. 

Articles relacionats:

- Grateful Dead

- The Band

- Jerry Lee Lewis

- Poco

- Kenny Rogers

- Glen Campbell

- The Allman Brothers

- Leon Russell

- Lynn Anderson

diumenge, de novembre 10, 2024

Grateful Dead - Box of rain

Phil Lesh
Phil Lesh
Ed Perlstein/Redferns/Getty Images
Phil Lesh havia nascut a Berkeley (EUA) i de ben petit, influït per son pare, es va interessar pel jazz i la música clàssica, aprenent a tocar el violí i la trompeta. Treballant en una emissora de ràdio va conèixer un dels personatges més característics de la Califòrnia hippie, el cantant i guitarrista Jerry Garcia, que el va contractar per la seua nova banda The Warlocks el 1965. Garcia li va dir a Lesh que toqués el baix, un instrument que no havia agafat mai, i que va anar aprenent a mesura que anava fent concerts i gràcies a la influència de Jack Casady dels Jefferson Airplane. De fet Lesh afirmava que “en realitat no em va importar mai quin instrument estava tocant, sempre i quan pogués fer alguna cosa de música”. Així que, fent els seus pinitos amb el baix va incorporar els seus gustos incorporant tècniques de jazz.

El mateix 1965, la banda on tocaven Jerry Garcia, Phil Lesh, Bob Weir, Ron Pigpen McKeman i Bill Kreutzmann canvien el nom a The Grateful Dead, escollit a dit per Garcia en obrir el Funk and Wagnalls Dictionary a l'atzar i posar el dit a la frase "honest to God on grateful dead". I ja eren especials. Enlloc de donar-se a conèixer en actuacions en petits clubs o enregistrant maquetes van optar per convertir la seua residència en ple Haight Ashbury de San Francisco -una zona d'activitat artística i de solidaritat humana, tot molt hippie- en el seu local d'assaig i d'exhibició. Jerry Garcia es negava a signar contracte amb discogràfiques perquè segons la seua ideologia hippie era vendre's al món comercial. Finalment, i veient que els altres hippies es guanyaven la vida, el 1967 signen contracte amb Warner i enregistren en només tres dies els seu primer àlbum "The Grateful Dead" (1967). Aquest primer disc va ser de rock convencional, que va passar sense pena ni glòria i que comptava amb una cançó coescrita per Lesh "The golden road" i una versió del "Good morning, little school girl" de Sonny Boy Williamson. Descontents amb el resultat del primer disc ara triguen sis mesos a enregistrar "Anthem of the sun" (1968) amb nou bateria, Mickey Hart, i ara sí que ja comencen a mostrar les seues inclinacions psicodèliques. Del disc convé destacar la suite de 4 seccions "That's it for the other one".  

Seguidament, amb "Aoxomoxoa" (1969), continuaven aquestes experiències psicodèliques que havien començat amb el segon disc, amb temes com "St Stephen". No havia manera que connectessin amb el públic i els deutes de la banda es començaven a fer grossos. La portada del disc marca una tendència de les portades de l'estil psicodèlic i l'inici d'una fructífera relació entre el dissenyador Rick Griffin i els Dead. El títol palindròmic també fou idea de Griffin ja que volia un disc simètric i per això els Dead van haver de renunciar al títol que ells havien pensat "Upwind of disaster, downwind of atonement". Amb el mateix estil Griffin va dissenyar les portades de "Disraeli gears" de Cream, "Axis: bold as love" de The Jimi Hendrix Experience o del "Psychedelic sounds" de The 13th Floor Elevators.

Després d'aquests tres primers discos arribaria el primer èxit del que seran els millors anys dels The Dead, l'històric "Live/dead" (1970). El disc s'havia enregistrat durant una sèrie de concerts durant l'any anterior i es caracteritza per tota una sèrie de sublims improvisacions, fou la seua primera entrada en llistes. El tema emblemàtic és un de 26 minuts "Dark star", que ocupa tota la cara A del primer disc. L'acceptació per part del públic continuaria amb la gran popularitat que va tenir "Workingman's dead" (1970). En aquest disc comencen a abandonar la psicodèlia per endinsar-se més cap al country-rock. S'inclouen temes com "Uncle John's Band" i "Casey Jones" escrits per Jerry Garcia i "Cumberland blues" coescrit per Phil Lesh


La història segueix amb "American beauty" (1970) amb el qual el grup acaba de fer el viratge cap al country-rock i el folk, amb influències de Dylan i Crosby, Stills, Nash and Young. S'hi inclou "Box of rain", un tema escrit per Lesh commogut per la mort del seu pare per un càncer de pròstata i que probablement sigui la millor peça del Dead. Es tracta d'una balada interpretada per Lesh amb la seua veu aflautada i que es va convertir en un dels majors èxits de la generació hippie. En el disc hi trobarem també "Friend of the devil" -amb referències satàniques típiques per als que els hi agraden aquestes coses i és que Jerry Garcia era admirador d'Aleister Crowley-, l'èxit "Sugar Magnolia", "Candyman" i "Truckin'".  La portada d'aquest elapé també és icònica amb la paraula Beauty confonent-se amb Reality. Aquesta trilogia d'èxits es tanca amb el doble elapé "Grateful Dead" (1971) un disc sense títol conegut com el de la calavera i les roses per la seua portada i que es convertiria en el seu primer disc d'or. Com a coses curioses s'hi troba una versió del "Me and Bobby McGee" de Kris Kristofferson, del  "Johnny B Goode" de Chuck Berry i del "Not fade away" de Buddy Holly. També hi trobem "Wharf rats" un tema sobre un comerciant de vi i que va donar nom anys més tard a un grup de persones que volien anar a concerts sense drogues ni alcohol -una contracultura en aquells temps- i que van sorgir justament d'un concer dels The Dead. El tema va ser popularitzat molt anys més tard pels Midnight Oil (1992).

Entremig d'històries de malversacions de fons per part del gerent del grup arribaria la gira i el triple disc "Europe'72" (1972), disc en viu amb un tema inèdit, la divertida "Ramble on rose". Els directes eren el punt fort dels Dead: shows psicodèlics, jocs de llums, cultura de l'LSD i un poderós country-rock. Curiosament els majors èxits de la banda els van arribar quan la psicodèlia i la cultura hippie de San Francisco ja començava a passar a la història.

Després de la mort de Pigpen McKerman a causa d'una hemorràgia gastrointestinal conseqüència del seu alcoholisme (al contrari de la resta de la banda ell no tocava l'LSD)  publicaven "Wake of the flood" (1973), un disc que va arribar al 18 de la Billboard però en el qual ja comencen un altre gir cap al jazz. Estrenaven segell discogràfic propi Grateful Dead Records i es van publicar com a single "Let me sing your blues away" i "Eyes of the world". "From the Mars hotel" (1974)  duia el títol d'una pensió abandonada on havia residit Kerouac i que Bowie utilitzà per al video de "The Jean genie". En aquest disc Lesh escriu i canta a "Unbroken chain" i el molt i molt country "Pride of Cucamonga", el disc arribà al 16 de la Billboard.

Durant els següents anys es publiquen "Blues for Allah" (1975), "Steal your face" (1976), "Terrapin station" (1976), "Shakedown street" (1978), "Go to heaven" (1980), amb temes com "Shakedown street", "I need a miracle" i alguns directes més. El 1978 protagonitzen un curiós concert nocturn davant de la Gran Piràmide a Egipte.

Després de 20 anys de ser l'emblema del rock psicodèlic la banda comença a afluixar el ritme. Però la gent tenia ganes dels Dead i quan publiquen "In the dark" (1987) després de sis anys sense gravar es converteix en un gran èxit arribant al 6 en vendes i el fabulós single "Touch of grey" es va convertir en el seu primer Top Ten gràcies també, en part, a l'ajuda del videoclip àmpliament promocionat per la MTV en aquest retorn. 

Aquell 1987 fan de teloners en una gira de Bob Dylan i de la qual un parell d'any més tard es publica el disc "Dylan and Dead" (1989) on només s'inclouen temes de Dylan i la repercussió va ser més aviat escassa, només es va extreure com a single "Slow train". El 1987 enregistren "Built to last" (1989), un disc menor amb el single "Foolish heart" com a mig notori. Amb "Without a net" (1990) tornen a entrar a la Billboard. El disc fou dedicat al teclista Brent Mydland que va morir de sobredosi durant la producció i ja va ser el darrer disc d'estudi dels The Dead. El 1995 mor Jerry Garcia, el líder de la banda i els Grateful es disolen. Aleshores Lesh es va incorporar a The Other Ones -banda de Bruce Hornsby- amb qui va publicar el disc "The strange remain" (1999) i el single "Corrina" i posteriorment va crear Phil Lesh and Friends que publiquen "There and back again" (2002).

El 2009 els que queden de Grateful Dead s'uneixen per una nova gira. Lesh havia obert un local a San Rafael (Califòrnia), Terrapin Crossroads, on programava concerts i ell mateix hi actuava. al peu del canó.

El cofundador i baixista -un dels millors del rock- dels Grateful Dead ha mort als 84 anys a causa d'un càncer de pròstata.

Articles relacionats:

- Iron Butterfly

- Poco

- Jefferson Airplane

- The Allman Brothers

- Crosby, Stills, Nash & Young

- Cream

dissabte, de novembre 02, 2024

Pierre Rémond de Montmort

A la França del segle XVII, gràcies als dubtes de l’escriptor Antoine Gombaud (el cavaller de Méré) sobre unes apostes jugant als daus, va néixer la teoria matemàtica de la probabilitat. Noms com Blaise Pascal, Pierre de Fermat; Pierre-Simon Laplace hi van incidir, com també ho va fer el nostre matemàtic, Pierre Rémond de Montmort, que va néixer tal dia com avui de 1678 a París.

Pierre Rémond provenia d’una família rica i benestant de tal manera que va rebre una important herència que invertí comprant una finca amb un castell a Montmort i d’aquí el seu sobrenom de Pierre de Montmort. També va utilitzar el seu poder econòmic com a mecenes científic pagant la impressió de 100 còpies del Tractatus de quadratura curvarum d'Isaac Newton entre altres accions.

La gran contribució de Montmort a la teoria de la probabilitat va ser el llibre Essay d'analyse sur les jeux de hazard (1708) -Assaig d’anàlisi sobre els jocs d’atzar-, un recull de problemes a partir de jocs de cartes amb apostes monetàries ben sucoses, molt populars a França entre la noblesa de Lluís XIV.

Un dels jocs que estudia és el Treize (tretze) i que és similar al que nosaltres coneixem el rellotge. Es tracta de tenir 4 baralles de 52 cartes posades de cap per avall. Aleshores cal anar destapant-les una a una al mateix temps que es va comptant un, dos, tres… i així successivament fins a tretze. Si en tota aquesta sèrie de cartes no coincideix mai el número que es diu amb el de la carta el jugador paga als altres el que han apostat al joc. En canvi si es gira una carta que coincideix amb el número que es diu guanya tots els diners apostats.

Aquest problema va donar lloc als nombres de Montmort o subfactorial !n. El subfactorial de n es defineix com el nombre enter més proper al resultat de la divisió entre el factorial de n (el producte d’un nombre pels seus naturals anteriors fins a l’1) entre el nombre conegut en matemàtiques com e~2,71828…

Vegem-ho amb un exemple. Tenim una baralla de quatre cartes {1, 2, 3, 4], quantes combinacions de cartes podem fer sense que coincideixi cap recompte amb el valor de la carta? {2, 3, 4, 1}, {2, 4, 1, 3}, {2, 1, 4, 3}, {3, 1, 4, 2}, {3, 4, 1, 2}, {3, 4, 2, 1}, {4, 1, 2, 3}, {4, 3, 2, 1}, {4, 3, 1, 2}. El superfactorial de 4 seria el valor més proper a (4×3×2×1)/e~8,829… és a dir 9, que són les combinacions (desordres) que hem trobat.

El joc ha donat múltiples variants com el conegut amb el nom del problema de les cartes extraviades: Una persona ha escrit n cartes a n persones diferents i escriu les adreces en n sobres. De quantes formes pot col·locar les cartes als sobres de manera que totes les cartes estiguin en sobres incorrectes, és a dir, que no portin l'adreça que correspon a la carta que contenen?

Triangle de Pascal

Aquest triangle en el qual cadascun dels nombres centrals s’obté sumant els dos nombres superiors té moltes aplicacions. Montmort l’anomenà triangle de Pascal abans que Pascal. Els italians l’anomenen triangle de Tartaglia, els xinesos triangle de Yang Hui i els perses triangle de Khayyám.

(Article publicat al Lectura el 27 d'octubre de 2024)


Matemàtiques agrícoles

Avui, festivitat de Sant Miquel, és dia gran de fira a la ciutat de Lleida. El 29 de setembre de 1232, coincidint amb el final de la collita, es va celebrar durant deu dies la primera fira agrícola i ramadera gràcies al privilegi atorgat pel rei Jaume I. I, en conseqüència, avui és un molt bon dia per relacionar l’agricultura amb les matemàtiques que ja des de l’antiguitat la cultura del cultiu de la terra les va necessitar.

Els papirs de Rhind i de Moscou són els documents matemàtics més importants de l’antic Egipte i en el centenar de problemes que inclouen en trobem un bon sarpat en els quals els egipcis mostren les seues preocupacions per a guardar el gra o gestionar els terrenys de cultiu amb les anades i vingudes de l’aigua del Nil. El problema 50 del Rhind diu “Un camp circular té un diàmetre de 9 khet, quina és la seua àrea?”. Avui sabem que l’àrea d’un cercle depèn del nombre pi però en aquell temps no el coneixien, així que el papir donava la curiosa fórmula 64×d×d/81 per a calcular l’àrea sabent el valor d del diàmetre, d’aquesta manera l’àrea és de 64 khets quadrats. Fixeu-vos que els egipcis aproximaven l’àrea d’un terreny circular a l’àrea d’un quadrat de costat 8/9 parts del diàmetre! El problema 44 proposa “Calculeu la capacitat d’un graner de 10 colzes de longitud, 10 colzes d’amplada i 10 colzes d’alçada”. El problema és de senzilla resolució perquè simplement és el càlcul del volum d’un prisma que seria 10×10×10=1000 colzes cúbics. 

L’estructura agrària de la societat egípcia va afavorir l’aparició de problemes de repartiment de pa, gra i cervesa. Així el problema 65 del Rhind formula “Dividiu 10 heqats de gra entre 10 homes de forma que la diferència entre cadascun sigui d’1/8 d’heqat.” Avui coneixent l’àlgebra el podríem resoldre mitjançant una equació de la forma x+(x+⅛)+(x+2/8)+...+(x+9/8)=10, en canvi els egipcis el resolen mitjançant la seua interessant aritmètica de fraccions.

Si us hi heu fixat, un altre element importantíssim de la matemàtica agrícola egípcia -i actual- són les unitats de mesura. En longitud, un colze egipci equival a 7 pams o 28 dits  (no mesuraven els pams amb els dits separats), uns 52,5 cm. Un khet eren 100 colzes, uns 52,5 metres actuals. De volum ha aparegut l’heqat que equivalía a 10 hin, i 1 hin és 1/200 d’un khar que són ⅔ d’un colze cúbic, és a dir, 2/3×52,5×52,5×52,5=96.469 centímetres cúbics o el que seria el mateix, uns 96,5 litres. Aleshores 1 heqat equivaldria aproximadament a 4,82 litres. 

Per últim comentar també que els egipcis tenien unes relacions anomenades pesu que relacionaven la quantitat de cervesa i de pa que es podia obtenir a partir de cada heqat de gra de cereal. Per exemple el pesu de pa era el resultat de dividir el nombre de pans elaborats entre els heqats de cereal utilitzats, aquest valor estava al voltant del 5 habitualment. Uns cracs de les matemàtiques i de l’agricultura aquests egipcis.

L’embolic de les mesures agràries

Per superfícies els egipcis no es complicaven i feien servir el colze quadrat. Ara s’utilitza l’hectàrea o el metre quadrat però fins fa poc es feien servir la cuartera o el jornal, una unitat poc científica perquè mentre que un jornal a les Borges Blanques equivalia a 4.358 metres quadrats el de Tàrrega era de 3.704

(Article publicat al Lectura el 29 de setembre de 2024)