dijous, de juliol 21, 2022

Maria Antònia Canals

El 29 d’abril d’enguany ens va deixar als 91 anys la mestra, pedagoga i matemàtica Maria Antònia Canals. Al nostre país, la Maria Antònia Canals ha estat una de les grans referents en l’ensenyament de les matemàtiques aportant una gran quantitat d’idees i materials que han servit per renovar les pedagogies que es feien servir a l’aula. També, durant la segona meitat del segle XX, es va responsabilitzar de la recuperació del llegat pedagògic català que la dictadura franquista intentà eliminar.

Canals es llicencià en ciències exactes (el nom que duien anteriorment els estudis universitaris de matemàtiques) a la UAB però anteriorment també ho havia fet en Magisteri, d’aquesta manera va aconseguir una conjunció complerta entre pedagogia i matemàtiques. Va treballar en diferents escoles, fundà l’associació de mestres Rosa Sensat dedicada al debat, formació i transformació pedagògica i fou formadora de professorat a la UAB, a la UVic i a la UdG. Figura cabdal en l’àmbit educatiu i també en el social va rebre la  Creu de Sant Jordi el 2006.

La principal reivindicació de Maria Antònia Canals era que l’ús de materials manipulatius és imprescindible per ajudar l’alumnat a aprendre matemàtiques i a poder-les gaudir. És a dir, que l’alumnat “toqués les matemàtiques”. Canals posava l'èmfasi en el fet que l’alumne aprengui més que no pas que el mestre ensenyi. El fet d'aprendre matemàtiques es produeix a partir de l’experimentació que obre la porta a l’anàlisi, la descoberta, la deducció… i que porta a la construcció del saber matemàtic. Per exemple, l’ús de daus, monedes i fitxes per a l’estudi de la probabilitat; les formes i les figures geomètriques; la construcció i observació de mesures; l’ús de figures per a les fraccions; dòminos per al càlcul i l’àlgebra o els reglets numèrics (com els de la imatge) per a introduir càlculs aritmètics. No és d’estranyar que a Canals se l’anomeni “la reina del material”.

El 2002 Canals va fundar el GAMAR, el Gabinet de Materials i de Recerca per a la Matemàtica a l’Escola de la Universitat de Girona. Al seu web podeu trobar el llistat de tots els materials que disposen classificats en materials de càlcul, lògica, mesures, probabilitat, geometria i resolució de problemes. N’hi ha centenars! En resum, Prohibit no tocar, que és la idea, també, del Museu de les Matemàtiques de Catalunya

Des de fa uns anys, les societats de professorat de matemàtiques de parla catalana: la Federació d’Entitats d’Ensenyants de Matemàtiques de Catalunya (FEEMCAT), la Societat Educativa de Matemàtiques de la Comunitat Valenciana Al-khwarizmi (SEMCV Al-khwarizmi), la Societat Balear de Matemàtiques (SBM Xeix) i la Societat Catalana de Matemàtiques (SCM) atorguen el Premi Maria Antònia Canals dirigit a experiències d’aula innovadores en l’ensenyament de la matemàtica. Si la voleu conèixer una mica més la seua figura podeu trobar una edició del programa (S)avis de TV3 on va ser entrevistada durant una hora.


L’entusiasme que transmetia en l’ensenyament de les matemàtiques es pot resumir en una de les seues sentències més conegudes entre el professorat de la matèria: “Els mestres han de ser feliços fent matemàtiques, d’aquesta manera els alumnes també ho seran”. Les matemàtiques haurien de generar felicitat i no patiment.

(Article publicat al Lectura el 26 de juny de 2022)